Wie woning in buitenland bezit, heeft geen nood aan een sociale woning in Leeuw!

Op 19 april 2021, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

De sociale huurwetgeving bepaalt momenteel dat een kandidaat huurder geen andere woning mag hebben. Alleen gebeurde dat op basis van een “verklaring op eer”. De realiteit toont aan dat dat systeem niet sluitend is. Daar komt nu verandering in. “Dankzij Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele (N-VA) kunnen we nu onderzoeken uitvoeren naar het bezit van onroerend goed in het buitenland. We sluiten dus graag aan bij de raamovereenkomst om een privaat onderzoekbureau aan te stellen en zo de fraudeurs buiten te zetten.” Aldus schepen Herwig Smeets en burgemeester Jan Desmeth.

Sociale huurwoningen zijn voorbehouden voor de doelgroep die er effectief recht op heeft. Wie een sociale woning huurt, mag niet tegelijkertijd een eigen woning bezitten. De controle op binnenlands onroerend bezit kan door de sociale verhuurder eenvoudig via de Kruispuntbank Sociale Zekerheid gecontroleerd worden. Voor buitenlandse eigendommen is dat niet zo eenvoudig en werd tot op heden een verklaring op eer gebruikt.

Daar komt nu dus verandering in.

Sociale woningen moeten terechtkomen bij huurders die er recht op hebben. “Niemand kan aanvaarden dat iemand die (meerdere) huizen of percelen bezit, toch nog aanspraak kan maken op een sociale woning, aldus schepen Herwig Smeets. “Wie al een woning bezit, verliest daardoor zijn recht op een sociale woning. Deze vorm van fraude wordt dan ook maximaal aangepakt.”

Elke fraude die dankzij het onderzoek naar boven komt, zorgt voor een rechtvaardigere sociale huurmarkt. “Er komt een woning vrij voor een andere sociale huurder die er wél recht op heeft, en de fraudeur moet zijn, vaak jarenlange, onrechtmatig genoten sociale huurkorting, terugbetalen aan de sociale verhuurder. Geld, dat geherinvesteerd kan worden in nieuwe woningen en/of renovaties.” aldus burgemeester Desmeth.

We zijn verheugd dat zowel Woonpunt Zennevallei als de Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting reeds beslist hebben om beroep te doen op deze mogelijkheid. Het Sociaal verhuurkantoor Zuidkant zal dit eveneens agenderen op haar Raad van Bestuur in mei 2021.  Onze vertegenwoordigers zullen toezien dat deze controles blijvend uitgevoerd wordt.