Proces tegen schepen Sint-Pieters-Leeuw heropend

Op 23 februari 2011

De man moet zich verantwoorden voor een vermeende zaak van belangenneming in verband met een bouwgrond, maar het hof van beroep vindt dat de vordering van het openbaar ministerie onvoldoende duidelijk is. Daarom worden de debatten heropend en wordt er opnieuw gepleit op 28 maart.

Alles draait rond een stuk bouwgrond in deelgemeente Vlezenbeek dat eigendom was van een bejaarde dame. Toen de gemeente Sint-Pieters-Leeuw in 2001 besliste om op een aanpalend stuk grond een recreatiecentrum te bouwen, nam de schepen contact op met de eigenares en hij hield haar voor dat de gemeente overwoog haar grond te onteigenen. Alleen vertelde schepen Schoukens er niet bij dat de gemeente al beslist had om de bouwgrond niet te kopen.

Schoukens zou nadien ook dat gerucht in stand gehouden hebben om eventuele kopers af te schrikken, terwijl hij zelf via een stroman, een gemeenteraadslid, de grond kocht. Het Brusselse parket-generaal eist een geldboete van 25.000 euro maar Schoukens zelf pleit onschuldig. (belga/vsv)