Eerbetoon aan David, de kraanman van het Koning Albertplein

Op 10 maart 2021, over deze onderwerpen: andere

Vlak voor zijn dood was David, het betreurde slachtoffer van homohaat, nog aan het werk op het Koning Albertplein in het Negenmanneke.

David was er aan de slag als machinist van de bandenkraan die de teelaarde in de groenzones verspreidde. Zo werd het onbekende slachtoffer, na een daad van zinloos geweld, “onze” kraanman.

Om dat zinloos geweld aan te klagen, het niet te vergeten en als steunbetuiging aan de volledige LGBTQI+ gemeenschap, besliste het college van burgemeester en schepenen alvast om een regenboogzebrapad aan te leggen aan datzelfde Koning Albertplein.

Daarnaast besliste het gemeentebestuur om de regenboogvlag 14 dagen lang te laten wapperen aan het gemeentehuis, uit eerbetoon aan David.

Tot slot zullen in de aanloop naar de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie, op 17 mei 2021, alle 9 basisscholen in Sint-Pieters-Leeuw een zitbank krijgen, samen met de verschillende kleuren verf van de regenboogvlag.

Daarmee nodigen we het 5de en 6de leerjaar uit, om samen met hun leerkrachten, op een laagdrempelige manier te praten en duiding te krijgen over het onderwerp.

Jan Desmeth, burgemeester: “We zullen de komende periode contact opnemen met de familie van David. We willen immers rekening houden met hun gevoelens en wensen, eerder dan snel-snel zelf te beslissen. Het voelt plots een beetje aan dat “onze” kraanman het slachtoffer van dit zinloze geweld is geworden. Het regenboogzebrapad zal een blijvende herinnering zijn aan David.”