Leeuwse gemeenschapswachten beboeten 337 sluikstorters in 2020. 3 extra sluikstortcamera’s in 2022

Op 14 oktober 2021, over deze onderwerpen: Veiligheid en milieu

De 6 gemeenschapswachten uit Sint-Pieters-Leeuw stelden samen met de lokale politie, in het coronajaar 2020, zo een 2150 GAS-overtredingen vast.

Het gaat dan om inbreuken zoals o.a. sluikstorten en hondenpoep, parkeerinbreuken, nachtlawaai, beschadigingen. Samen goed voor een totaal bedrag van 250.000 euro aan boetes. Het grootste aantal overtredingen wordt vastgesteld bij parkeerinbreuken (1746) en sluikstorten (372). Voor de lokale N-VA afdeling het signaal om verder in te zetten op de handhaving. “We hebben van de strijd tegen sluikstorten en langparkeerders van buiten de gemeente een prioriteit gemaakt. Niet alleen in woorden, maar ook in daden.” aldus N-VA burgemeester Jan Desmeth. “Naast de gemeenschapswachten komen er, in 2022, naast de 3 bestaande ook nog extra sluikstortcamera’s. We gaan verder op de ingeslagen weg om duidelijk te maken dat we geen zwerfvuil dulden in onze mooie gemeente”.

In Sint-Pieters-Leeuw bestaan er vijf soorten GAS-inbreuken:

GAS 1 gaat over inbreuken als sluikstort en hondenpoep
GAS 2 en 3 zijn gemengde inbreuken en enkel vast te stellen door politie zoals nachtlawaai en beschadigingen, diefstal enz.
GAS 4 gaat over parkeerinbreuken
Tot slot is er nog GAS 5 voor snelheidsovertredingen in de zones 30 en 50 km/u. (invoering in 2022)

Los van het GAS-reglement is er ook het retributiereglement voor de blauwe zone. Daar werden in 2020 2211 vaststellingen gedaan.

De inbreuken op sluikstorten wordt vastgesteld aan de hand van bewijsmateriaal in een sluikstort en de camerabewaking aan hostspots zoals glascontainers, moloks en vuilnisbakken. Zo werd op basis van de cijfers de vuilnisbak in de Van Cotthemstraat en aan het begin van de OCMW-parking in Ruisbroek weggehaald. Sindsdien is daar een daling vast te stellen.

“Ook in 2022 maken we nog meer gebruik van (nieuwe) vaste camera’s en zetten we een extra halftijdse medewerker in om de beelden te verwerken. We zetten dus verder in op handhaving om duidelijk te maken dat we geen zwerfvuil dulden in onze mooie gemeente” besluit N-VA burgemeester Jan Desmeth.