N-VA Sint-Pieters-Leeuw strijdt verder voor behoud van groen en open ruimte ondanks hevige tegenstand bouwpromotoren!

Op 24 september 2020, over deze onderwerpen: Goed bestuur, Ruimtelijke ordening

Begin mei riep het gemeentebestuur van Sint-Pieters-Leeuw een halt toe aan de verstedelijkingsdruk en behoudt ze maximaal de nog niet bebouwde open ruimte. Tegen die beslissing gingen verschillende bouwpromotoren in beroep en kregen ze gelijk van toenmalig gouverneur Lodewijk De Witte. Het gemeentebestuur van Sint-Pieters-Leeuw blijft echter niet bij de pakken zitten en zet nu nieuwe stappen om dat plan verder stand te doen houden. “Het staat bouwpromotoren vrij om een juridisch gevecht te voeren, maar vanuit het gemeentebestuur zullen we onze resterende groene en open ruimte blijven beschermen.” aldus burgemeester Luc Deconinck.

Sint-Pieters-Leeuw besliste eerder om geen nieuwe wegenis aan te leggen voor nieuwe openbare of private terreinen die voorheen nog nooit werden verhard of bebouwd (weiden, akkers, achtertuinen en groengebieden). Deze groengebieden, die niet gelegen zijn langs een uitgeruste weg, worden zo niet aangesneden voor nieuwe verkavelingen.

Nu besliste de gemeenteraad dat elke verkavelingsaanvraag of groepswoningbouw beoordeeld zal worden met versterkte aandacht op haar impact op de bestaande groene ruimte en blauw-groene netwerken, en dus met de beleidsvisie om deze te versterken en niet verder aan te snijden.

Indien nodig gaat de gemeente over tot de het opmaken van een Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) waardoor deze plaatsen - ook in de stedenbouwkundige plannen – een definitieve groene, open bestemming krijgen.

“Het staat bouwpromotoren vrij om een juridisch gevecht te voeren, maar vanuit het gemeentebestuur zullen we onze resterende groene en open ruimte blijven beschermen.” besluit burgemeester Luc Deconinck.