Sint-Pieters-Leeuw zet in op zomerscholen

Op 30 juni 2023, over deze onderwerpen: Onderwijs en kinderopvang

Meer dan 16.000 leerlingen kunnen in juli en augustus terecht in een van de zomerscholen die georganiseerd worden in 206 Vlaamse gemeenten en in Brussel. Nooit eerder lag het aantal plaatsen op zomerscholen hoger. Door positieve ervaringen tijdens vorige jaren en door het extra inzetten op de bekendmaking ervan door de overheid breiden scholen en lokale besturen hun initiatieven uit en komen er ook nieuwe zomerscholen bij. Zo ook in Sint-Pieters-Leeuw waar 160 leerlingen terecht kunnen in een zomerschool.

In de zomer van 2020 werden er voor het eerst op grotere schaal zomerscholen georganiseerd in Vlaanderen. Als reactie op de schoolsluitingen vlak na de uitbraak van de coronacrisis, werden toen meer dan 7.500 (vaak kwetsbare) jongeren bijgespijkerd in 138 zomerscholen. In de zomers van 2021 en 2022 konden zo’n 11.000 leerlingen terecht op zomerscholen. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers werkten vervolgens een decretaal kader uit om de zomerscholen structureel te verankeren in ons onderwijsaanbod, ook lang na de coronacrisis.

In Sint-Pieters-Leeuw kunnen deze zomer 160 leerlingen terecht in een zomerschool. De zomerschool krijgt hiervoor financiële steun van de Vlaamse Overheid.

“Dankzij de inzet en het enthousiasme van ons onderwijspersoneel zullen we er opnieuw in slagen om kinderen en jongeren bij te spijkeren”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. “Vooral kwetsbare kinderen en jongeren varen hier wel bij. Zij kunnen zich zo extra voorbereiden op een nieuw schooljaar.”