Strijd tegen georganiseerde misdaad in Sint-Pieters-Leeuw krijgt erkenning vanuit Vlaanderen.

Op 16 april 2022, over deze onderwerpen: Veiligheid en milieu

Vlaams minister van Justitie Zuhal Demir lanceerde deze morgen een nieuw initiatief in de strijd tegen georganiseerde misdaad. (Het persbericht hierover vindt u in bijlage.) Sint-Pieters-Leeuw krijgt nu ook erkenning vanuit Vlaanderen voor het gevoerde beleid hieromtrent.

Want op sommige plaatsen in Vlaanderen komen de kapperszaken, cafés, carwashes, shishabars, noem maar op, als paddenstoelen uit de grond. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar te vaak gaat het om handelszaken die gebruikt worden voor witwassen en drugscriminaliteit. Soms worden ze ook gefinancierd met criminele inkomsten. Voor de politie of het lokale bestuur vergt het vaak heel wat maanden speur- en onderzoekswerk in allerlei databanken en dossiers om na te gaan of het effectief om een illegale dekmantel gaat. Dat willen we nu gemakkelijker en sneller doen.

In 10 gebieden in Vlaanderen gaan we een digitaal criminaliteitsplatform inzetten dat veel sneller alle beschikbare financiële en economische gegevens van bedrijven doorlicht en analyseert, waardoor fraudegevoelige aanvragers sneller en automatisch aan het licht komen. Zonder dat de diensten handmatig alles zelf moeten uitpluizen, met enkele muisklikken en dus veel tijdswinst. Waarom we dat doen? Om op een eenvoudige manier criminele en drugsmilieus te ontwrichten en de veiligheid voor ons allemaal te verbeteren, maar ook om oneerlijke concurrentie met eerlijke lokale handelaars tegen te gaan.

Jan Desmeth, burgemeester : “ Ik ben blij dat Vlaams Minister Zuhal Demir Sint-Pieters-Leeuw als één van de tien steden en gemeenten heeft gekozen om deze nieuwe tool uit te testen gedurende één jaar. Het is een vorm van erkenning voor hetgeen we reeds doen en een aanmoediging om nog een tandje bij te steken. We zetten dan ook al een hele tijd gestructureerd in op de bestuurlijke handhaving van grijze economieën. Samen met onze politiediensten en bevoegde gemeentelijke diensten brengen we alles in kaart en treden we gezamenlijk op. Deze bedrijven concurreren oneerlijk met hun collega’s, die wel alles correct doen. Daarenboven worden ze - inderdaad - regelmatig als dekmantel gebruikt voor criminele activiteiten. Het is een prioriteit in onze werking geworden en dat mag iedereen met minder goede bedoelingen weten.”

(Het hele persbericht kan u lezen in de bijlagen in de zijbalk)