“Mobiliteit : uitgaan van reële effecten, niet van verhoopte effecten”

Op 17 februari 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit & Openbare Werken

Het grootste mobiliteitsprobleem van de gemeente is sinds 2005, de veel te lage doorstroming op de Bergensesteenweg.
Het verergert de congestie, die er ook zonder de N6 al is, in zowel Vlezenbeek als Ruisbroek.
Zodra N-VA Sint-Pieters-Leeuw in 2013 toetrad tot het gemeentebestuur werd dit dossier als topprioriteit opgepakt omdat we beseffen dat een dergelijke doorbraak niet van vandaag op morgen bereikt kan worden. Naast de busbaan, zorgen vooral de lichten aan Ikea, voor een te lage doorstroming en dit kruispunt ligt op het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
In oktober 2014 werd de herinrichting van de Bergensesteenweg goedgekeurd (zie : https://www.youtube.com/watch?v=FQOXFl7ZoU0).
Wij volgen dit verder op met de hoogste prioriteit, want ook voor fietsers en voetgangers zal de nieuwe aanleg vanaf 2019 een verbetering worden.

Op vlak van Mobiliteit en Openbare Werken focussen we verder op de volgende pijlers:

• Oplossing voor Ronde Punt Erasmus (Brussels Hoofdstedelijk gewest) bepleiten met by-passen en turbo-rotonde, zodat ochtendfiles in Vlezenbeek aangepakt kunnen worden.
  • Investeren in afgescheiden fietspaden
  • Hinderlijk parkeren aanpakken, want het voetpad is er voor de voetgangers.

Bij einde contract “bushokjes” het comfort van de reiziger van het openbaar vervoer verbeteren.
Meer dynamische verkeerslichtenregeling op de twee resterende kruispunten met lichten.
HHS Actieplan uitrollen (Snelheid Sensibiliseren en Handhaven)
Heraanleg van de bovenbouw, waar riolering en nutsleidingen moeten vernieuwd worden (Pelikaanberg, Brabantsebaan, Hoogstraat, Fabrieksstraat, Gilsonstraat, Kreperleen, Groot-Bijgaardenstraat,….)