U bent hier
N-VA vraagt aandacht voor de problematiek van het hoge aantal anderstalige leerlingen in scholen te Sint Pieters Leeuw
Uit een antwoord van Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet op schriftelijke vragen van
Vlaams volksvertegenwoordigers Willy Segers (N-VA) en Mark Demesmaeker (N-VA) blijkt
dat in de 19 randgemeenten het percentage anderstalige leerlingen nu overal op meer dan
20% komt.
In de basisscholen van Sint Pieters Leeuw heeft 42.77% van de leerlingen als thuistaal een
andere taal dan het Nederlands. In vergelijking met de omliggende gemeenten telt Sint
Pieters Leeuw 20.2% meer anderstalige leerlingen. In het hele Pajottenland telt de gemeente
daarmee het grootst aantal anderstaligen in het onderwijs. Uit cijfers blijkt dat de anderstalige
leerlingen en hun ouders vooral in Sint-Pieters-Leeuw wonen en slechts voor een zeer klein
deel uit Brussel komen.
De situatie is alarmerend. Ze dreigt de kwaliteit van ons onderwijs ernstig in het gedrang te
brengen. Inzake de sociale en de latere professionele integratie van anderstaligen speelt de
school een belangrijke rol. Gebrek aan kennis van het Nederlands leidt in de Vlaamse rand
tot sociale ongelijkheid. Cijfers tonen immers aan dat in Sint Pieters Leeuw 70.7% van de
werkzoekenden het Nederlands niet machtig is, terwijl kennis van het Nederlands voor
praktisch alle jobs wordt vereist.. Sociale ongelijkheid wegwerken begint in de basisschool.
Aandacht voor de taalvaardigheid is en blijft een cruciaal punt. Het is met andere woorden
vijf voor twaalf.
Naast de gesprekken die op Vlaams niveau worden gevoerd in het kader van het nieuwe
omkaderingssysteem is er op initiatief van de Vlaamse N-VA-fractie in de nieuwe
aanmeldingsprocedure een afstandscriterium opgenomen zodat scholen beter kunnen
reageren. N-VA roept daarom op om scholen in de Vlaamse rand nog meer ondersteuning te
bieden om het hoofd te bieden aan deze moeilijke taalsituatie.